Razmisli & Strasti

Resurected

Bulgaricus Femine

13 Коментари

-Свободата, Санчо, е най-голямото благо!
-Дон Кихот, вие сте феминист!

Поводът да бъда груб този път е пръкналото се блогче на т.н. български феминистки.

Аз лично, нямам нищо против фиминизма, напротив, бидейки либертарианец, по презумция моите възгледи съвпадат напълно с него. Това, което ме възмути е безхаберната идея да се създаде такъв блог и покрай него някакво социално движение в България (поредното). Разбира се прочетох постните текстове там, както и опресних знанията си за феминизма и се убедих, че първоначалното ми впечатление от целия този фарс е било съвсем правилно.

Най-напред виждам как 3 госпожици са решили да споделят своите виждания за феминизма, но в крайна сметка са написали по няколко реда за баба си, майка си, сестра си и че са чували, че има такова нещо наречено феминизъм (даже книги има): аз съм обикновена жена; феминизъм не знам какво значи, но звучи яко; вече не съм обикновена жена; аз съм феминистка.

Мили дами, след като сте решили да сте „феминистки“ с цел да осмислите съществуванието си, поне прочетете малко за какво иде реч. След това се замислете, къде и в кой век живеете. Феминизмът в Европа отдавна е мъртъв, защото той си е изиграл ролята, единственото, което е останало са няколко издънки превърнали се хомосексуални движения и Майки срещу Металика. Феминистки движения са оправдани и нужни в някои арабски страни, където наистина все още има неравноправие между половете. Но у нас?!

Освен, ако не се борите за ръководни постове в църквата, цялата идея е вятър и мъгла. Замислете се коя идея от посочените изповядвате и сами си направете изводите.

Единственото, което можете да постигнете във вашата групичка е да изразите възмущението си от стереотипите изградени за половете (предимно подигравателните). Дали не бъркате стереотипите с феминизма?

Вече получих няколко възражения на мнението ми, че липсва сексуална дискриминация у нас. Основният довод е, че в България жените средно получават по-малко пари и по-трудно си намират работа. Това е напълно вярно, но проблемът няма нищо общо с дискриминацията. Това е социален проблем породен от доста сложна комбинация от фактори. Тук феминизма няма как да се бори – няма срещу какво.

Първият основен фактор е биологичната разлика между мъжете и жените. Вторият е пазара на труда.

Всеки знае по какво се различават половете, няма да навлизам в подробности, само ще изтъкна факта, че женският и мъжкият мозък се развиват различно, особено под влиянието на хормоните. От там започват разликите в поведението и способностите. За изключенията няма да говорим, а и те само потвърждават правилото.

Какво имам предвид? Безспорно мисленето на мъжете е комбинативно, което изисква съсредоточаването изключително върху дадения проблем. Жените от своя страна мислят алгоритмично, за това се справят по-лесно с проблеми, за които е установен някакъв шаблон, като същевременно са способни да ги решават по няколко едновременно. Звучи банално, но е така.

Факт е, че жените у нас предимно се специализират в хуманитарни дисциплини. Няма значение доводите, ясно е, че никой не ги насилва да се занимават с това. Те обаче като цяло генерират по-малко печалба (за работодателя), на фона на по-инженерните специалности.

Очевидно в бленуваните престижни специалности (пр.“индустриален дизайн“), жените не се класират лесно, защото конкуренцията на мъжете (студенти) е много голяма. Имам предвид разните „точни“ науки. Сигурно тука вече ме обявихте за сексист, но нека да се доизкажа…

Специалностите, които генерират пряко по-високи приходи са свързани предимно с тези науки, в които мъжете имат очевидно предимство (биологично). Следователно, след като реализират повече печалба, то и на пазара на труда се търсят повече такива специалисти, а реално работещите жени в тези сфери са по-малко. Тук и разнообразието на професии е по-голямо и заплащането е по-високо. Хората по-лесно си намират добра работа, но жените ги избягват.

От друга страна при хуманитарните науки добре заплатените професии са много по-рядко срещани, защото много по-рядко генерират пряко печалба на работодателя. Но да вземем за пример добре заплатена професия тип „мениджър“. Да речем, че едно предприятие има нужда от 50 работника, които генерират някаква печалба и 1 добър ръководител, който да удвоява тази печалба. Т.е. на пазара на труда има нужда от 50 инженера и 1 мениджър (и 1 секретарка).  При условие, че на борсата има 100 мъже инженери, 10 жени инженери, 100 жени мениджъри и 10 мъже мениджъри, е ясно, че шансът за коя да е от жените да си намери работа е много по-малък от този на някой от мъжете. А всеки един от тях е положил еднакви усилия за да придобие квалификация. Следва още по-лошото – конкурсите. На всеки е ясно, че богата автобиография е най-голямото предимство. След като една жена е успяла да се докопа до работа в една фирма като мениджър сред жестока конкуренция, на следващата работа, която търси, тя попада отново на същата такава конкуренция. Докато мъжът може да е бил работник и също да е натрупал някакъв стаж, опит и т.н. и с малко усилия може да я измести, защото практическият опит е най-ценен. Така жената много по-трудно попълва биографията си за да е конкурентноспособна. Накрая на Шефа като му се изсипят 100 жени кандидатки и вече няма по какво да отсява, започва по хубост, дали има деца (т.е. случайно ако забременее, трябва да и я пусне отпуск за много дълго време) и т.н.

В крайна сметка тук няма самоцелна дискриминация по пол. Има самоизолация на жените от пазара на труда. Изключително голяма конкуренция в някои специалности. Аз лично познавам жени отлични архитекти и строителни инженери. Те очевидно са превъзмогнали стереотипа инженерството е за мъже. И този стереотип не е мъжка приумица. Гарантирам, че всички мъже с кеф приемат колежки в своите среди.

Да видим какво става при докторите. Там има еднакво мъже и жени. Да, ама трябва много да си учкал и да си зубкал и по-малко „слез от масата, че да танцувам и аз“

Аз съм момиче, какво да уча? Е как? МИО! В Свободния, той тати има пари! Не знам какво се работи с тая специалност, нещо в парламента май… Ако не, после ще продавам сутиени или ще търкам масите. Абе, защо ли изобщо да уча, пак мога да си продавам? Може пък някакъв мениджмънт да запиша, ако не намеря добра работа, ще почна бизнес. Пък винаги мога да си хвана някой богат батко.

Това не е стереотип, това съм го чувал и виждал лично много пъти.

И всяка година се бълват стотици мениджъри, прависти, счетоводители и всякакви икономисти – основно жени, които после се сблъскват с реалността, че работа за тях няма.

А как да ти плащат 1000 лв. за дето си продала 5 чифта гащи за по 10 лв.? Или че сервираш по 12 ч. на ден в кръчмата? Ами те за твоето място чакат още 100 ученички, които и на 300 лв. ще са благодарни.

-Свободата, Санчо, е на върха на копието!

Всеки човек се ражда с правото да диша и да изхвърля екскременти, от там нататък всичко останало трябва да се заслужи. Кой с мускули, кой с акъл, кой с тарикатлък.

Госпожи и госпожици, тук не е нужен феминизъм, нужна е еманципация. В България жената не се бори срещу мъжете, а срещу другите жени.

Възхищението от „силните жени“, които познавате не е феминизъм. Това, че се възмущавате, че някой ви е „пратил в кухнята“ – също. Простаци има. Не искате да сте сексуални обекти ли?! То по тази логика, на мъжете не им трябват жени – има съдомиални машини, микровълнови фурни, прахосмукачки и надуваеми кукли. За да сте повече от това, трябва да го докажете, а не да парадирате, точно както всеки мъж трябва да се докаже пред другите.

Моля, дами от блога, прекръстете го на „блог за жените“ или нещо подобно. Проповядвайте еманципацията. Не се подигравайте с феминизма, за да не ви се подиграват на вас.

Advertisements

Written by venimus

2 януари, 2010 at 09:49

Публикувано в Хейт

13 Коментари

Subscribe to comments with RSS.

  1. Коментарът ли ми изтри?
    Надявам се поне си го прочел.

    Eneya

    4 януари, 2010 at 00:19

  2. Въпреки че съм жена, смело ще заявя, че съм по-съгласна с автора на тази статия. Това феминизма е пълна глупост. Някога не е било, но в днешно време… Точно заради криворазбрания феминизъм се получават огромни разминавания между жените и мъжете. Не казвам, че само жените са виновни де. Може би колкото едните, толкова и другите. И колкото едните да го засилват с отношението си, толкова и другите. Интересно би било ние жените да се запитаме – понеже съм еманципирана жена, може би феминистка, аз ходя на работа, следователно не трябва да се грижа за къщата, защото нямам време. Мъжът ще си каже същото. Е, какъв е резултатът – две прасета в кочина или два пъти по едно прасе, грижещо се само за себе си. В равенството е истината и в поделянето на задълженията, не само на правата, но това и жени и мъже не го разбират.

    ogymajer

    4 януари, 2010 at 18:24

  3. Много съжалявам, че личните ни причини да се заинтересуваме от концепцията на феминизма и да се осъзнаем като такива не ти импонира, но малко вероятно е да си разплетем чорапите от мъка по този повод.
    Честно казано, смятам, че си чел дефиниции, целите и нещата, с които се занимава феминизмът по диагоналната система, друга причина за тази ти реакция според мен няма. Защото основните неща, с които се занимава е борба с неравноправието, дискриминацията и насилието над хората. Ако за теб това са решени теми…

    Никоя от нас не е решила да бъде феминистка, за да си осмисли съществуването. Бъркаш причина и следствие. Покровителственото ти отношение е меко казано обидно, особено при положение, че си градиш мнението въз основа на постове свързани с лично представяне (в които говорим за себе си), а не такива, в които коментираме концепцията. Ако беше прочел малко статистики (или се беше заинтересовал от темата отвъд да надникнеш в уики), щеше да си наясно защо от феминизъм нужда има и то силна. Все пак, наминавай през блога, надявам се, че текстовете там ще ти свършат работа. Допълнително феминизмът винаги е бил свързан с хомосексуалното движение.

    Стереотипите не същеаствуват в нищото и не са се появили от никъде. Засягат както мъжете, така и жените (бърз въпрос, при кого остават в 90 % от случаите децата при развод? Кое е прието за норма?)

    Има твърде малко работи на тези планета, които изискват за изпълнението си наличието на вагина или пенис. Малко по-голям списък с работи, които изискват наличието на голяма физическа сила. Индустриализираното ни общество обаче почти изцяло се нуждае от мозъци, а не физическа сила. Поне тук и на Запад. Дами изтъкваш пазара на труда като причина за ниското заплащане на труда на жените означава да се опитваш да ми кажеш, че жените по презумпция са по-некадърни от мъжете, нещо, което звучи твърде абсурдно.

    Социалния пол до голяма степен е въпрос на възпитание, включително представите от какво разбираш и от какво не. Тук съдя по себе си, например никога не съм имала проблеми с ориентирането, работя спокойно с карти, разбирам от математика (известнот време исках и да уча математика като висше), добър шофьор съм и пр. Предполагам, че можеш да ме представиш като изключение, но според мен основната причина е, че не са ме възпитавали в стриктното „мъжко/женско” поведение същите тези безинтересни за теб баби, майки и други примери, които имах пред себе си, че успехът е въпрос на труд, а не на хромозоми.

    За теб специализирането в различните дисциплини на база пол е факт, но аз съм прекарала доста години в обсъждане и интересуване от темата и наблюденията ми са по-различни от твоите. Една жена е стимулирана да се насочи към специалности, които са маркирани като женски, изключенията са били гледани изпод вежди, но не са били активно разубеждавани (наблюдавала съм и изключения, сред които си спомням как преподавател обясняваше, че момичетата не разбират от математика, той затова не обяснявал предмета си, защото момчетата така или иначе го разбирали и нямало смисъл да си губи времето), мъжете обаче активно са разубеждавани от женски специалности, както от семейство, така от познати, преподаватели или просто от културата, в която живеят. Фрапантен пример е пренебрежението към „мъжките” сестри (фелдшерите).

    Теорията ти за биологичните предимства на мъжете е развенчана доста отдавна, доказано е, че е изключително субективна и на нея не може да се разчита, така че не, не смятам, че си сексист, но че използваш и вярваш на невярна информация или пък на изкривена такава.

    Не знам дали си сексист, но „Хората по-лесно си намират добра работа, но жените ги избягват.” не аз се изразявам така, а ти.

    Примерът, който ти даде е много любопитен, това е начин на мислене, който много ясно кореспондира с ролите, които имат мъжете и жените в обществото, един от които, че за жените се грижат (батко, татко, гаджето), а те пърхат като социални пеперудки и осигуряват красота, бебета и домашен уют. Нещо, с което аз лично съм крайно несъгласна като начин на мислене от страна на зрял, интелигентен човек.
    Съгласна съм, нужда от еманципация има, но тя не е достатъчна.

    Ogymajer – Това, за което ти говориш се нарича феминизъм.
    Ще бъда малко рязка, но общо взето има един цитат, който е твърде уместен по темата.
    „I’d take girls who aren’t feminists a lot more seriously if they’d stop voting, turn their paychecks over to fathers or husbands, refuse to have a career, refuse a line of credit, refuse to own property, realize that they are property, and most importantly NOT SPEAK.”

    Eneya

    9 януари, 2010 at 12:57

  4. Нещо очевидно не си ме разбрала. Не знам каква зодия си, но най-вероятно е с рога. Първите изречения не си ги прочела, май дори и нататък.

    Аз не съм против феминизма, напротив, пълен поддръжник съм му. Но вашите изказвания са сексизъм, който сте нарекли феминизъм. Т.е. излезли сте от рамките и то с много.

    *“Хората по-лесно си намират добра работа, но жените ги избягват.“* Ето точно тук ти си го възприела по сексистки начин това изречение. Хората си намират по лесно работа, ознчава, че в този сектор без значение дали си мъж или жена ще си намериш по лесно работа. Тук думата „хората“ не е еквивалентно на „мъжете“. Сега го прочети пак и ще видиш как значението се променя, на това което съм искал да кажа „Всички които се ориентират в този сектор им е по-лесно, част от тях обаче го избягват“.

    Това което искам да кажа за пазара на труда, е че по-голямата част от жените го делят на мъжки и женски. Не знам дали от възпитание или от страх пред трудностите. Едно време е имало изкуствено такова налагане на разделението, но това е преди да се родят родителите ни.

    Теорията за биологичното „предимство“ на мъжа е развенчана – факт!

    Но аз говорех не за „предимства“, а за „разлики“! Както примерно във волейбола, има високи и ниски хора. Всеки може да играе, но високите имат по-голям успех, от друга страна примерно в конните спортове или футбола, ниските имат по-голям успех. Това е разделение, което се е получило по естествен път и е базирано на физическите разлики. И тук винаги има изключения, но те са пренебрежително малко. И пак има смесени спортове, макар да не са толкова популярни, може би популярно е смесените двойки в тениса. Т.е. в някаква конкретна ситуация някой винаги има предимство с физиката си. И това никой не може да го отрече.

    Голфът е един от последните спортове, в които жените не са допускат без конкретно основание. Но той е повече „социален“ спорт. Голф клубовете са по дефиниция мъжки. Напоследък вече се правят опити да се допускат жени членове.

    Още една такава разлика е доказана наскоро и публикувана в научните списания. Средното IQ на мъжете и жените е почти едно и също. Но при мъжете в края и в началото на графиката на разпределение има много по-вече хора от колкото при жените. Това означава, че има много повече мъже с IQ 140 от колкото жени. Същото значи, че има много повече мъже с IQ 70 (т.е. идиоти). Естествено, тези с ниско IQ не се реализират никъде професионално и те не влизат в статисктитие на пазара на труда, за това в професии където високото IQ има предимство се наблюдават много повече мъже от колкото жени.

    Аз съм програмист. В моята фирма има 3 момичета, които са програмистки на фона на останалите 30 мъже. Останалите жени работят в други сфери. В много фирми изобщо няма жени програмистки. Никой няма да откаже да приеме на работа момиче, което може да върши същата работа като момче. В случая, билогичните разлики не са фактор. Фактор е, че повечето жени смятат програмирането за нещо извън техните възможности. За много наистина е така, но аз знам няколко такива, които им е във възможностите и не го правят, защото смятат, че е мъжка професия. Най-вече им е неприятна само мъжка компания. Имал съм изречения „какво да правя там – само мъже“. Т.е. това разпределение на IQ-то влияе явно на този сектор и постепено се пълни с мъже, в тоя момент жените започват да се отказват да участват.

    Аз като малък всичките ми преподаватели по програмиране са били жени и те са ме „вдъхновявали“ и съм взимал пример от тях и те са ми помогнали да избера тази професия.

    Това което дадох като пример как познати си избират специалност не съм си го измислил, а съм бил свидетел. Имам много познати момичета, които смятат, че с красота ще покорят света, но това е друга тема.

    И пак ще завърша с което започнах. Аз не критикувам феминизма нито съм против равноправието. Аз не съм съгласен с разпространението не екстремистки феминизъм и то в България.

    Ще ме убедите, че не сте екстремистки, ако дефинирате конкретни проблеми, които има в България. Аз съм убеден, че има някакви неправди от които сте възмутени, но смятам, че сте объркали „движението“ (идейното).

    Дори подозирам, че точно като мен сте либертарианци – тва обхваща правата на хората, анти дискримнацията и т.н. без значение мъже и жени, религия, раса и т.н.

    venimus

    10 януари, 2010 at 06:19

  5. След доуточненията, съгласна съм с теб. Май с почти всичко.
    Самослагането на спирачки е една от причината да искаме да коментираме темата.
    За дефинициите, пишем ги, не се притеснявай, просто концепциите са доста.
    Поне на мен най-много време ми дърпа да обмислям по какъв дебилен начин някой може да извади погрешни заключения и се опитвам да обясня максимално просто.
    За съжаление съм свикнала да се изразявам доста сложно и оплетено и сега ми е трудно. 🙂

    Екстремистки феминизъм няма как да проповядваме, защото никой от нас не е такъв, нито по отношение на феминизма, нито като цяло сме екстремисти. Спокойно, дишай.

    Конкретните проблеми са като навсякъде: сексуален и физически тормоз, отглеждане на деца, лгбт, сексизъм, религия, комунизъм, социализъм, фашизъм, расизъм….
    Не мога да се сетя на проблеми, които да са уникално български.

    Не, дева съм, но не съм на мнение, че има някакво значение за характера ми. 🙂

    Eneya

    10 януари, 2010 at 14:19

  6. Вие, авторът на този пост, а съответно и на този блог, не показвате по никакъв начин, че сте интелигентен човек. Защо смятам така ли? Защото ми се струва, че вашите знания и начин на разсъждение не изразяват стремеж към свобода и независимост и следователно не се отличават с нищо повече от средното и добре познатото. Да, в разсъжденията ви прозира и нетолерантност, което също е качество на неинтелигентните хора. В крайна сметка, ако имахте интелект, нямаше да се подведете да заставате срещу проекти, които не отговарят на вашето разбиране за света. А може би целта на проекта http://bit.ly/6ReXCh, който вие наричате неизвестно защо „блогче“ е да раздвижи мозъците именно на хора като вас. Подскачате първосигнално на думата „феминизъм“ и „пол“ и навярно това е защото патриархална България с нейния привидно „матриархално“ закрепен битов социализъм някога са объркали понятията ви за разноправие в съвременния свят. Защо защитавам сайта ли? Защото го намирам за важен, именно за да се разбере, че тук не става дума за „борба“ между половете или между който и да е, нито за надмощие, а за просвещение. Възпитение, обмисляне. И той е предназначен и за двата пола, а не само на жените. Защото хора като вас се имат за интелигентни в нашето общество, но не са интелигентни по мойте критерии, а предполагам и по тези на създадателите на сайта, които се определят много повече като „хуманисти“, отколкото вие някога бихте могъл.

    emaiv

    10 януари, 2010 at 14:21

    • Точно защото съм ителигентен човек, ще подмина тази словесна плеяда пълна със безпочвени нападки. Явно, някои хора само пишат коментари или най-много четат по диагонала. Вярно, че моя стил на писане е такъв, че сами трябва да си правите някои от изводите.

      Но има една поговорка:

      „Колкото и добре да си го обяснил, винаги има някой, който не е разбрал“.

      За това не се мъча да говоря пределно ясно.

      venimus

      10 януари, 2010 at 16:18

    • Желаем много феминизъм на оная държавица, която го е измислила за другите. Жената не е равна на мъжът. И това е много важно. Колко по почва да прилича, толко по остава самотна: стига до общество къде хомосексуалисти си купуват деца от Индонезия или Родезия, не ги знам. Масса западни мъже сега търсят жени по Източна Европа, Индонезия. Роде… писах вече за това.
      Либералните ценности често подменят човешкото взаимно уважение. Жена трябва да се боготвори, а не да заема мястото на мъжът – нито в общество нито в семейство. Защото тогава нейното положение ще заеме по-женственна жена, например, от Турция – там поне добре знаят какво значи здраво семейство и здрава нация

      proto

      6 февруари, 2013 at 16:14

  7. В България сексизмът е широко разпространен и сред жени и сред мъже. Не виждам с какво се отличаваме от арабските страни по това. Дори и да изразяваме гласно своето мнение, нищо не се променя за нас, жените, в битов план. Мъжете доминират в повечето области. Не сте бил жена, а може би като мъж не оценявате предимствата, които имате само заради факта, че сте мъж. Не ми се коментира повече.

    emaiv

    26 февруари, 2013 at 16:40

  8. В България няма да има феминизъм, докато жените не започнат да се обиждат на ежедневните подмятания от сорта на „женска работа“, „времето навън не е за мъже“ (разбирай – много е студено), „жените мислите с путките си“, „жените не ставате за шофьори“, „ако ми се роди пак момиче, ще работим за трето (дете)“, „вие жените сте ебати кифлите“, „жените ставате само за е…“, „женски тъпотии“, „що не се нагласиш малко да заприличаш на жена?“, „още няколко годинки и никой няма да те иска“… Това са само част от изразите, които жените чуваме ежедневно. Ако не движите в такива среди – се радвам за вас, но мога да ви уверя, че половата дискриминация е ежедневие за всяка една българка. Много ви поздрави! И наистина не ми се коментира повече!

    emaiv

    26 февруари, 2013 at 16:45

  9. Обиждам се изключително много на подмятанията от сорта, но тръгна ли да се защитавам – отпорът и от мъже, и от жени е твърде силен: „много си обидчива“, „ти сега какво се засягаш, и ние мъжете, ДОРИ НИЕ, имаме своите слаби страни“, „половете не са равни“ (което преимуществено означава, че единият доминира, или нещо грешно го разбирам?!?!)… „жените ставате пък за други работи“???? (за какви, например)…И ПРОЧЕЕЕ

    emaiv

    26 февруари, 2013 at 16:49

  10. А на 8ми март елате да видите за какво става дума! И после ми кажете, че в България няма дискриминация!!! Къде живеете, драги ми господине?!?!?

    emaiv

    26 февруари, 2013 at 16:50


Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

%d bloggers like this: